DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 08.12.2009 13:14:12 

ZÁKLADNÍ ROZDÍLY MEZI "ATMOSFÉRÁKEM" A "TURBEM"
 
Vzhledem k tomu, že někteří neumí rozlišit atmosférickou Karosu od Karosy s turbo motorem, rozhodl jsem se zde sepsat (s dopomocí) základní rozdíly, které jsou vidět na první pohled - nebudeme tedy zacházet do přílišných detailů.
 
Je několik zásadních rozdílů, podle kterých se "atmosférák" pozná - ty jsou sepsány a vysvětleny níže. Zásadním problémem, který nám znemožňuje "atmosu" bezpečně poznat, jsou různé úpravy majitele vozidla za provozu, ať už výměna motoru, výměna karoserie nebo částí karoserie (třeba po nehodě) nebo generální oprava vozu s dosazením modernějších prvků. Jediným bezpečným rozdílem, který většinou není upraven, je výrobní číslo :-)
 
Pro lepší přehled označíme vozy *.00, *.03 a *.04 jako "atmosy", zbylé podtypy pak jako "turba".
 
1) MOTOR
"Atmosféráci" jsou vybaveny nepřeplňovaným motorem Liaz ML 635 bez turbodmychadla. Motor poznáme buď podle charakteristického zvuku (se zvukovým doprovodem zadní nápravy) nebo podrobnějším zkoumáním v motorovém prostoru - turbodmychadlo se nachází na levé bočnici v motorovém prostoru dole na výfukovém potrubí. Novější verze mají motor Liaz ML 636 s turbodmychadlem.
 
                                                                                                                   
                                                                                                                    Motor Liaz ML 636 ve voze Karosa B 732.20 - s turbodmychadlem.
 
 
2) ZADNÍ NÁPRAVA
"Atmosféráci" jsou vybaveny zadní tuhou nápravou Rába A-118.37-3300 nebo A-118.40-3300 se stálým redukčním převodem přímo v náboji kol, tzv. "velká Rába", novější verze s turbo motorem pak mají novější verze náprav Rába (tzv. "malá Rába") nebo Detwa s menším nábojem kol.
 
 
Náprava Rába A-118.37-3300 používaná u "atmosféráků".
 
 
3) VÝFUKOVÁ SOUSTAVA
U "atmosféráků" je výfuk veden spodní částí vozu a ústí u levého zadního kola - u Karos s turbo motorem ústí výfuk v levém rohu zadního nárazníku.
 
 
4) PŘEDNÍ DVEŘE
"Atmosy" mají (narozdíl od vozů s turbem) spodní skla předních dveří mírně prodloužené směrem dolů - až na úroveň nárazníků.
 
 
Skla dveří u "atmosy" protažené až ke hraně nárazníku.                             Skla dveří u "turba" jsou kratší.
 
 
5) BOČNÍ OKNO U ŘIDIČE
Toto okno je u "atmosů" stejně vysoké jako ostatní boční okna, u "turba" je toto okno o poznání nižší.
 
 
Přední okno u řidiče u "atmosféráka" - stejně vysoké jako ostatní okna.                         Přední okno u "turba" - nižší než ostatní okna.
 
 
6) ZPĚTNÁ ZRCÁTKA
Novější vozy mají zpětná zrcátka umělohmotná, "atmosy" mají zpětná zrcátka identická s vozy Š 11, tedy malá plechová.
 
 
7) UMÍSTĚNÍ VÝROBNÍHO ČÍSLA
 "Atmosféráci" mají umístěné VIN na plechu vpravo vedle chladiče, "turba" v přední části rámu (jsou čitelné přes přední masku).
 
 
Tyto rozdíly platí víceméně bez vyjímky pro veškeré vozy Karosa podtypu *.00, *.03 a *.04. Mezi těmito podtypy je ještě mnoho dalších rozdílů (pracoviště řidiče, sedačky pro cestující, odrazky na karoserii vozidla, použité pneumatiky apod.), protože to jsou ale rozdíly v rámci "atmosféráků", pro tento přehled nás nebudou zajímat.
 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek